lördag 9 oktober 2010

Meditation

I mitt liv kom jag tidigt i kontakt med meditation och TM (Transcendental Meditation). Det tog väldigt lång tid innan jag förstod vad de sakerna som jag upplevt som liten egentligen vad för något. Som liten intresserade inte meditation mig särskilt mycket. Mitt intresse var främst att vara ute och bygga koja, inte att sitta inne och meditera.

För mamma startade hennes helvete på en meditationskurs i TM rörelsens regi. Under tiden när hon mediterade gick hon in i en psykos som hon aldrig skulle kunna komma ta sig ur. Det finns förmodligen flera förklaringar på varför hon drabbades, men om man mediterar och tror på meditationen så drabbades hon förmodligen av en kundalini-resning som hon inte riktigt var redo för. Därför blev resultatet en meditationspsykos.

När hon kom hem från kursen började mamma helt plötsligt sova på dagen och skriva på natten. Till en början tyckte jag inte att det var konstigt, men varningsklockorna borde ha ringt redan då. När man är liten går det inte att veta vad som är rätt och fel. Man är helt enkelt väldigt beroende av sina föräldrar och omgivningen.

Dessa dokument hon skrev, sida upp och sida ner, har jag aldrig läst. Det jag vet var att dokumenten var väldigt hemliga, de var skrivna sidor direkt från Gud. Detta var bara början på hennes tillstånd som kom att bli värre och värre med tiden.

Meditation är säkert till väldigt stor nytta för många människor. Men jag och min syster har sett baksidan av vad som kan hända om det går fel. Det jag tycker är fel är att meditation framställs som något helt utan risker. Det finns risker med meditation, och de kan vara ganska allvarliga.



/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar